Till senaste kommentaren

Finns NAT eller routing funktioner i fibermottagaren?

Fibermottagaren som installeras hos dig har varken NAT eller Routing-funktioner. För att använda fibern behöver du utöver en tjänsteleverantör antingen koppla upp dig via en nätverkssladd eller genom en router. Skulle du få dubbel NAT behöver du kontakta din tjänsteleverantör då det är dem som sitter med detta.

CPEn som installerats är en lager 2-switch vilket innebär att den är transparent och därmed endast överför data till och från sina utgångar (fiberkabelns SFP-port åt ena hållet och LAN-portarna åt andra hållet). Det är inte några problem för fibermottagaren att hantera undernät, som exempel används VLAN för IPTV-trafik.

Önskar du en fast IP-adress behöver du kontakta den tjänsteleverantör du valt för att ordna detta då det är de som tilldelar din IP-adress och generellt så får du denna via DHCP. Vissa leverantörer väljer att erbjuda fast/statisk IP-adress men kan komma att ske mot en kostnad beroende på vilken du väljer. De tjänsteleverantörer som inte erbjuder statisk IP-adress erbjuder en möjlighet att återfå samma IP-adress varje gång tilldelningen förnyas, vilket kan vara tillräckligt för en del behov.

Det finns ingen inbyggd brandvägg i CPEn utan detta är något du själv kommer behöva se över i samband med tecknande av tjänsteleverantör och köp av router.
IP-Only Kundservice (Uppdaterad ) Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej, finns fibermottagaren att välja som 12V?
    Ska användas vid sommarstuga där det finns 12V system men ingen framdragen fast elkabel. 😀
    Fredrik Andersson
  • Hej Fredrik!

    Vår fibermottagare tar 12V. Däremot har vi inte en rekommenderad strömadapter eller liknande för fibermottagaren. Jag bifogar vårt data-blad nedan som innehåller mer information.


    Allt gott,
    Lina W
  • Jag vill koppla in den mot solcellsuppladdat batteri. Vad kostar en enhet om jag ska modifiera den själv till 12V?
    Fredrik Andersson
  • Hej Fredrik! 

    Strömmen som kommer in i fibermottagaren måste överensstämma med den strömadapter som idag finns kopplad till den. Sen måste det finnas en regulator för att inte skicka strömspikar in till fibermottagaren som riskerar att ha sönder utrustningen. Vi tillåter inte att man modifierar fibermottagaren utan att man i så fall modifierar strömtillförseln.

    Allt gott,
    Lina W
  • Ok, jobbar IP Only på att ta fram en lösning för 12V strömtillförsel som blir godkänd för att nyttja. Om inte. Kan ni isåfall lyfta frågan. Kan ju vara bra att använda sig av när det blir strömavbrott mm
    Fredrik Andersson
  • Hej Fredrik,

    I dagsläget jobbas det inte på någon sådan lösning, då efterfrågan inte har varit stor. Självklar så kommer det att ses över om tillräckligt många personer efterfrågar en sådan lösning.

    Allt gott,
    Lina W
  • hej jag läste att den ska vara transparent men hur jag än försöker med sladden direktkopplad till min server så kommer jag inte ut på dom portar jag behöver komma ut på. har gjort ett flertal spelservrar genom åren men har aldrig stött på det här. Mvh Mikael
    Mikael Björling
  • Hej Mikael!    

    Vår fibermottagare är inte konfigurerad för det. Om du försöker att köra nätverket via fibermottagaren så är det inte att rekommendera. Det behöver i sådant fall finnas en router mellan fibermottagaren och utrustningen som du försöker ansluta mot. Vi hänvisar dig att ta kontakt med din tjänsteleverantör för att få fram den bästa lösningen med hur du kan koppla din server.


    Allt gott,
    Lina W
  • måste jag inhandla en router till fiber koppling????
    Sisko Käll
  • Hej Sisko, har svarat dig via mail på dina frågor. Ha en fin dag!
    Helena
  • Ny fiberdosa!
    Var får jag tag på ny fiberdosa? Då den vi har blev skadad då vi borrade hål för nära  i väggen för att dra ut förlängning/förstärkningsskabel!!!
    Maggan
  • Hej Maggan! Inkom med vilken adress detta gäller i ett privat meddelande till oss så ska vi kika vidare på ärendet.

    Ha en fin dag!
    Madelene
  • Hej.
    Har letat efter vad det kostar att
    få den fram dragen till huset från befintlig
    framdragen fiber till tomtgräns?

    Mvh/BosseHagberg

    0707923427

    Bosse Hagberg
  • Hej,
    Eftersom vi behöver mer känslig information, så som personuppgifter, för att kunna hjälpa dig vidare ber vi att du istället kontaktar oss via vår hemsida med ditt ärende.

    Ha det fint!
    Sofia Kundservice
  • Hej jag felanmäl till boxer och dom skickar vidare till er ärendenr cct2492332 . Hur länge ska jag behöva vänta innan ni hör av er !
    Sonny
    Sonny Larsson
  • Hej Sonny,

    Jag har besvarat ditt mejl.

    Allt gott!
    Madelene
  • Hej!

    Fungerar det att koppla in fibern direkt till SFP port i en egen router eller måste fibern gå via er fibermottagare?
    Marcus
  • Hej Marcus,

    Det behöver gå via vår fibermottagare. Antingen om du väljer att koppla in en router eller om du kör med en internetkabel mellan fibermottagare och dator.

    Allt gott!
    Madelene
  • Hej Madelene,
    Tack för snabbt svar!För min förståelse: varför är det så?Jag har väldigt trångt i mitt fiberskåp och det skulle underlätta om jag kunde kombinera fibermottagare och router.
    Marcus
  • Hej Marcus!

    Vår utrustning är inte bygd på det sättet. I SFP kommer det enbart in ljussignaler som behöver omvandlas till elektroniska signaler via vår fibermottagare. Din router kommer inte kunna få signal direkt från SFP utan behöver direkt gå via din fibermottagare.

    Allt gott!
    Madelene
  • Hej ,
    Koppartråden i uttaget  på fiberdosan gick sönder och vi skulle behöva en ny , hur gör man och vad kostar en ny dosa , eller kan man laga ?
    Åsa höglund
  • Hej Åsa! Inkom med vilken adress detta gäller i ett privat meddelande till oss så ska vi kika vidare på ärendet.

    Ha en fin dag!
    Lucas
  • Hej,
    Vad är det för typ av SFP kabel, kan jag förlänga den för att flytta fibermottagaren, till en skrubb ca 5m bort. Så att jag kan samla alla nätverksdelar utan att behöva läggaom inkommande fiber?
    Alexander
  • Hej Alexander,

    Jag har besvarat din fundering i ett mejl till dig.  

    Ha det fint!
    Sofia Kundservice
  • Har mailat kundtjänsten nu två gånger ang min fråga om fiberdosa som gått sönder , ska det verkligen ta flera veckor att få ??


    Åsa Höglund
  • Hej Åsa,

    Jag har besvarat ditt mejl där vi kan fortsätta dialogen.

    Ha det fint!
    Sofia Kundservice
  • Hej finns det någon längre kabel mellan inkommande fiber och till Fibermottagaren som vi skulle vilja flytta 2,5 meter längre bort på väggen?

    Börje Sandström
  • Hej!

    Nej, det finns tyvärr ingen längre kabel som du efterfrågar i nuläget. Jag lyfter självklart din feedback vidare då vi jobbar ständigt med förbättring på IP-Only.

    Önskar dig en fin dag och trevlig helg!
    Madelene
  • Ok! Jag har hittat de som säljer längre kablar men behöver info från er vilken typ det är, kan den här fungera tro? se bif bild
    Börje Sandström
  • Det är väldigt svårt att veta exakt då vi har över 100 olika kablar vi använder, men vi har en kabel som ser ut som på bilden du bifogade.

    Vi rekommenderar aldrig att byta något själv då din garanti förvinner om det skulle hända något med din fiber. Önskar du att få ut en tekniker är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig. Kostnaden är 799/timme, observera att det är kostnad per påbörjad timme. Ska vi ha med oss en kabel vid besöket kan det förekomma kostnad även för den.

    Återkom om hur du önskar gå vidare i ärendet.

    Ha en fin dag!
    Madelene
  • Jag förstår, men om ni inte har någon längre sådan kabel så har jag väl inte nytta av en tekniker från er utan kabel, om ni haft det hade det varit intressant att få hjälp med denna flytt av fiberboxen.
    Börje Sandström
  • Självklart har vi möjlighet att ha med oss en längre fiberkabel. Önskar du beställa ut en tekniker, vänligen återkom till oss.

    Trevlig helg!
    Madelene
  • Ok!
    När kan vi få ut en tekniker?
    Vi vill flytta Fibermottagaren ca 6,5 meter.
    Börje Sandström
  • Hej!
    Jag vill att en tekniker kommer och flyttar fibermottagaren ca 6,5 meter.
    Börje Sandström
  • Hej,
    Eftersom vi behöver mer känslig information, så som adress- och personuppgifter, för att kunna hjälpa dig vidare ber vi att du istället kontaktar oss via vår hemsida med ditt ärende. Detta då vi inte uppmuntrar våra kunder att gå ut med den informationen på vårt forum. Vi ber dig därför kontakta oss via hemsidan för vidare hjälp i ditt ärende.

    Ha det fint!
    Sofia Kundservice
  • Hej

    hur lång tid kan man förvänta sig att det ska ta för att få ett svar från er? Skapade ett ärende #376325 den 10 dec.

    Christer Jörmalm
  • Hej Christer!

    Jag har besvarat ditt mejl. Just nu har vi högt tryck vilket medför till länge handläggningstider än vanligt.

    Ha en fin dag!
    Madelene
  • Hej,

    Jag har beställt fiber av er och håller på att planera var jag ska ha fiberdosan. 
    Använder ni endast fiberomvandlare Inteno XG6846? eller har ni andra modeller?
    Har ni någon installationsanvisning med mått (på både omvandlare & väggfäste) som ni kan skicka?

    Mvh Robert
    Robert
  • Hej Robert!

    Det stämmer att märket på vår fibermottagare är Inteno. Måtten för fasadboxen på utsidan och fibermottagaren på insidan av fastigheten är dessa:

    • Fasadbox: Höjd 212 mm Bredd 143 mm Djup 42 mm
    • Fibermottagare: Höjd 200 mm Bredd 130 mm
    Ha det fint!

    Sofia Kundservice
  • Hej!

    Kan man koppla in flera datorer till fiberdosan, det är 4 uttag på den dvs en dator i varje uttag.

    Hälsningae
    Niklas
    Niklas Åberg
  • Hej Niklas!

    Det stämmer att det är möjligt att nyttja alla fyra LAN-uttagen på fibermottagaren. Det innebär alltså att det är möjligt att ansluta en nätverkskabel till vardera LAN-uttag.

    Om du önskar att få en trådlös uppkoppling kan du istället ansluta en router till ett av LAN-uttagen.
    Sofia Kundservice
  • Vi har CGNAT.

    Kan vi få en publik IP?

    Vilket pris för statisk IP eller fast IP?

    Mvh,
    *personuppgifter raderade av IP-Only*
    Rauno Palosaari
  • Hej Rauno!

    IP-adress fördelas av din valda tjänsteleverantör och det är alltså de du behöver kontakta kring typ av IP-adress. Vi på IP-only gör alltså inga regleringar i IP-adresser för dig som kund utan det är tjänsteleverantören som tillhandahåller dessa.

    Ha det fint!
    Sofia Kundservice
  • Hej, jag skulle vilja ha lite mer info om SFP kabeln ni använder, mått och andra specifikationer. Kan ni svetsa en sådan kabel på plats i rätt längd eller använder ni endast färdiga patchkablar?

    Tacksam för snabb feedback
    Lars
  • Hej Lars.

    Vi har fått information att om ni har en utomhus och inomhusdosa så kommer kabeln alltid i färdiga meter men att vi sedan kan svetsa på också om det är något som ni önskar.

    Önskar dig en fin dag!
    Jessica
  • direkttronik kan hjälpa dig med SFP-kablar. De har flera olika längder och du kan även beställa specifik längd på kabeln. Jag har beställt därifrån och det var hjälpsamma

    Christer Jörmalm
  • Hej jag har problem att beställa abonnemang och tv tjänster står att min adress ej kan hittas trotts att fiber är
    Inkopplat
    Linkan
  • Hej jag har problem att beställa bredband och tv tjänster står att min adress ej hittas även när man gör en avancerad sökning , så undrade om man kan beställa en router från typ Telia eller måste man gå via er? För fibern är inkopplad redan
    Linus
  • Hej!

    Tack för att du kontaktar oss!

    När jag söker på din adress så får jag upp meddelandet:
    Jippi! Du har snabbt bredband via fiber från IP-Only.

    Upplever du fortsatt detta problem?

    Önskar dig en fin dag.

    Jessica
  • Vilken port i tjänstefördelaren är telefonin i?
    Thomas
  • Hej!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Du kan använda vilken LAN port du vill för detta. Det finns ingen specifik LAN port för bredband, TV eller telefoni.

    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Jessica
  • Hej! En allmän kommentar: I flera inlägg här ovan, och även i autosvar på mejl och telesvar, ursäktar ni senkomna svar med att ni har ”högt tryck” just nu. Jag undrar om ni någonsin anser er ha normal belastning, dvs. rimlig bemanning i relation till den produkt/erbjudande ni säger er vilja sälja? Jag har (tyvärr) under det senaste året regelbundet tvingats kontakta er och förundrats över hur ni oavsett tidpunkt på dygnet eller året har ”högt tryck” och ”tyvärr har lite längre svarstider än vanligt”. Vad är er definition på ”vanlig svarstid”? Jag skulle föreslå att ni bemannar upp er kundtjänst till rimliga proportioner istället för att tramsa om ”högt tryck”. Mvh
    Emma
  • Hej Emma!

    Under de senaste månaderna har vi haft extra högt tryck på både mejl, telefon och våra sociala medier. I samband med det höga trycket har vi även vissa dagar och perioder varit underbemannade.

    Vi förstår att det inte är kul för er kunder med långa svarstider på telefon och mejl och vi jobbar just nu allt vad vi kan för att få ner våra svarstider. Vi jobbar som vanligt måndag-fredag men har ändrat våra öppettider på telefon och tagit beslut om att ha telefon stängt på fredagar nu ett tag framöver för att kunna arbeta fullt med mejl den dagen.

    Vår ambition är att ha högst 10 minuter väntetid på telefon och högst 48 timmars svarstid på mejlen och vi jobbar varje dag just nu på att nå det målet.

    Hör av dig om du funderar på något.

    Allt gott!
    Madelene
  • Vad är det för typ av SFP kabel, kan jag förlänga den för att flytta fibermottagaren, till en skrubb ca 5m bort.

    Mvh Helén
    Helén
  • Hej Helén,

    Tack för ditt meddelande.
    Det finns flera olika typer av SPF-kablar. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt med en eventuell flytt av fibermottagare rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår Kundservice direkt per telefon 0200-43 00 00 eller per mejl kundservice@ip-only.se.

    Önskar dig en fin dag!
    Sanna Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.